Ben je zover om op zoek te gaan naar werk? Breinperspectief ondersteunt bij het solliciteren. Dat doen we stap voor stap, in een tempo dat bij jou past. Zo gaan we in op de volgende vragen:

  • HOE VIND JE DÉ BAAN DIE BIJ JOUW SITUATIE PAST?
  • WELKE VOORWAARDEN HEB JIJ NODIG OP DE WERKPLEK OM GOED TE KUNNEN FUNCTIONEREN?
  • HOE BENOEM JE JOUW COMPETENTIES EN TALENTEN WANNEER JE WEET DAT JE DEZE NIET ZONDER MEER KUNT BENUTTEN?
  • HOE CREËER JE BEGRIP VOOR JOUW PERSOONLIJKE VERHAAL?
  • IS HET SCHRIJVEN VAN EEN BRIEF VOLDOENDE OF IS HET OOK BELANGRIJK OM JE ONLINE TE PROFILEREN?

Solliciteren is een hele spannende en intensieve periode vol onzekerheid. Maar ook een periode waarin je nieuwe mensen kunt ontmoeten en nieuwe ideeën kunt opdoen. Hoe pak je het solliciteren aan? Hoe laat je zien wie je bent en wat je nastreeft?

“Weten wie je bent en zijn wie je bent, is de ultieme vorm van kracht en zelfexpressie. Hoe beter je weet wie je bent, hoe groter de kans dat je je via werk, je carrière en je keuzes zult uiten en hoe groter de kans op een bevredigend leven, waarin je ook voor anderen iets kunt betekenen”  Uit: “Gezocht: een baan die bij mij past!”, Gerald M. Sturman.

Hoe laat je zien wie je bent?“Ik noem het de Gouden Cirkel”. Zo begint Simon Sinek zijn verhaal ‘Start with why’. Zelf interpreteer ik het als: ‘Mensen die weten waarom ze doen wat ze doen maken, een verschil.’ In de vertaling van zijn talk op TED.com   (nu al 22 miljoen views) zegt hij verder:

“Waarom? Hoe? Wat? Ieder persoon, iedere organisatie op deze planeet weet wat hij doet: 100 procent. Sommigen weten hoe ze het doen, of je het nu je speciale waarde voorstel of je bedrijfseigen proces of je USP noemt. Maar weinig, heel weinig mensen of organisaties weten concreet te vertellen waarom ze doen wat ze doen. Met ‘waarom’ bedoel ik: wat is je doelstelling? Waar doe je het voor? Wat is je geloof? Waarom bestaat jouw organisatie? Waar kom je je bed voor uit ‘s morgens? En waarom zou het iemand uitmaken?

“People don’t buy what you do, but why you do it”, zegt Sinek. Benoem dus in je samenvatting jouw passie, missie, waarden en visie en hun onderlinge verbinding. Dit is tegelijkertijd jouw antwoord op de vraag: wat heb jij een werkgever te bieden? Dit begint met voor jezelf te onderzoeken en benoemen wat je drive is. Dan hoeft een arbeidsbeperking geen belemmering te zijn maar juist een kracht!